Digitaal leiderschap: Kijk eens door een andere bril

Bij digitale transformatie en innovatie worden we vaak direct geconfronteerd met beelden van de fabriekswerker, van de Tesla, van springende robots, pizza’s die zichzelf opwarmen. Als je kijkt naar de sociale innovatie van de afgelopen jaren is het straatbeeld niet meer een spelend kind met een springtouw of een step maar een kind met een mobiele telefoon die Pokemon Go speelt. En we kennen allemaal de beelden van de wachtende mensen op het station: head down, scrolling around on Whatsapp & Facebook. De diensten en producten hebben zich daar ook op aangepast: reclames op ooghoogte zijn niet langer op de muur, maar op de vloer. Dit geeft een heel andere dimensie aan de eisen die er aan de verf voor die reclames wordt gesteld.

We kijken naar de wereld om ons heen om te beseffen dat de wereld is veranderd. Het gaat echter te vaak aan ons voorbij dat wij zelf als mens ook zijn veranderd in die jaren. Dat organisaties zijn veranderd. Tijd dus om ons te realiseren dat onze besluitvoring en beslissingsprocessen zullen zijn veranderd, of wellicht alsnog aan verandering toe zijn? 

De maakbaarheid van de samenleving, de maakbaarheid van je eigen werkelijkheid is een gedachtengoed dat in onze economie 2.0 zeker geldig was. Het recht van de sterktste, denken in snelheid, denken in kosten en efficiency, productiviteit waren de belangrijkste richtlijnen. Van ik denk dus ik ben, zijn we gegaan naar ik wil dus ik kan

De digitalisering met al haar mogelijkheden heeft dit beeld veranderd. Er zijn meerdere waarheden als je gaat denken in toegevoegde waarde. Een soort van “ik denk dus ik kan”of  “jij wilt dus ik kan” misschien?

Een voorbeeld waarbij de verschuiving van denken in toegevoegde waarde meer oplevert dan denken in kosten is de maakindustrie of print. Je bent niet efficienter als je meer boeken laat drukken. De kosten per eenheid worden dan misschien lager, maar als je verkoopinspanning en voorraadvorming voor de laatste 20% van al die eenheden al je marge verbrandt, houdt je nog altijd 0 over. 

Als je gaat denken in toegevoegde waarde voor de klant, bijvoorbeeld de lezer, staan daar wellicht veel meer mogelijkheden tegenover. Een digitaal abonnement voor onbeperkt digitale boeken lezen, zoals Bol.com aan de lezers aanbiedt. Of een print on demand handleiding voor specifieke apparatuur. De fabrikant hoeft geen voorraad aan te leggen en heeft geen verspilling als een model veranderd. 

Veel ondernemers in de maakindustrie kiezen ervoor om een eenheid pas te maken nadat het is verkocht. Zeker als de eenheden zijn gepersonaliseerd, valt de marge bij meerdere afnemers, toch vaak veel hoger uit. En niet in de laatste plaats: je maakt de klant loyaal! Gisteren hoorde ik een voorbeeld van een persoonlijk op jouw lichaam en sportritme afgestemd sportdrankje. Dit creëert dusdanig veel toegevoegde waarde voor jou als persoon dat je niet snel terug zult vallen in de generieke supplementen.

Kortom, het is als het gaat over het ontwikkelen van een visie, over digitaal leiderschap, en over een succesvolle digitale transformatie-strategie, is het zinvol om eens via verschillende brillen naar je eigen werkelijkheid te kijken. Neem daarna dan pas een besluit. Intuitie en gevoel is al lang niet meer de logische richting waarin je kunt kijken om een goed besluit te kunnen nemen. Maar net zo min zijn snelheid en efficiency en productiviteit dat. Kijk eens door de bril van je klant. Maar kijk ook eens door de bril van je stakeholders, van je eigen interne IT, van de cultuur in je organisatie, van je meest talentvolle medewerkers….  Als je een visie wilt vormen over de toekomst van jouw organisatie en je digitale foto voor jouw eigen FUTURE-XL, verbreed dan eerst eens je blik. Je zult verstelt staan van het aantal mogelijkheden en ideeën dat je daarmee opdoet!

Het is heel zinvol om die wijze van denken als workshop in je MT te organiseren. Dergelijke innovatie workshops begeleiden wij persoonlijk en al onze brillen stellen we geheel op maat samen. 

Auteur: Fiona van Maanen

Fiona van Maanen is co-founder van FutureXL. Expert op het gebied van Digitaal Leiderschaps ontwikkeling, trainingen en trajecten op maat. Specialist op het gebied van headhunting en recruitment voor de digitale functies van de toekomst.

door 8 januari 2019Nieuws0 Reacties

Deel dit artikel op social media:

X